Help, ik moet uit de whatsappgroep!

Groepsproces en adolescentengedrag

Voorbeeld 2
Situatie: Leerling weigert de klas uit te gaan

• Docent: “Hoe is het gegaan meiden? Ja, goed?”
• Maxime: “Ja gaat wel”
• Docent: “Volgende week de presentatie, let op, dag madelief, daag. Jongens hee! Ik ga pauze houden. Jullie zitten..wat is er?”
• Maxime: “We hebben een beetje gedoe in het groepje en dat eh..Madelief.”
• Docent: “Want ik heb niks gemerkt”
• Meiden: “Nee klopt ze doet ook niks”
• Docent: “Ze doet ook niks?”
• Shannon: “Ze reageert gewoon niet op ons.” Ze negeert ons gewoon.”
• Iris: “En als je wat aan haar vraagt wordt ze gelijk boos en gaat ze gelijk, ja zoek het zelf maar uit. Iedereen zou met een persoon praten die we kennen, die verslaafd is aan weet ik veel wat. Zij zou met haar moeder gaan praten en ook nog met verslavingszorg bellen maar ze doet niks.”
• Docent: “Ze doet niks?”
• Romé: “Dat is toch oneerlijk? We hebben alle drie al een verslag geschreven en zij heeft nog helemaal niks geschreven.”
• Maxime: “We hebben ons deel al helemaal af het ene wat we moeten doen is het samenvoegen en wat zij moet maken.”
• Shannon: “Ze doet echt niks ze zit de hele dag op haar telefoon te kijken en als je dan vraagt kun je even een nummer opschrijven zegt ze doe het zelf maar.”
• Docent: “maar wacht eens jullie hebben samen het groepje, ja. Julie moeten het samen oplossen.”
• Shannon “Er valt niks met haar op te lossen want als je wat aan haar vraagt dan negeert ze, dan loopt ze gewoon weg en zegt ze: ik heb nu pauze ik ga nu even mijn eigen ding doen terwijl ik alleen aan haar vraag, joh wanneer ga je met je moeder praten?”
• Romé: “het is niet normaal hoe ze met ons doet, net als wat u zegt, we zijn een groepje we hebben er samen voor gekozen maar hoe kunnen wij met haar werken als zij niet met ons wil werken?”
• Docent: “Oké, maar het is wel jullie taak om dit met z’n vieren op te lossen.”
• Maxime: “maar dat gaat niet van ze reageert nergens meer op daarom komen we bij u.”
• Shannon :“Ja want uit de whatsappgroep is ze gegaan. Ze heeft mij in ieder geval van facebook af gegooid.”
• Maxime: “echt?”
• Shannon: “ja!”
• Maxime: “Ze wil gewoon niet met ons praten.” Madelief loopt binnen.
• Docent: “Madelief wat doe, Madelief misschien handig dat je er even bij komt nu.”
• Madelief: “Ik heb nu pauze dus ik nu even van mijn pauze genieten.”
• Meiden: “Zie, dit doet ze dus elke keer.”
• Iris: “Het is wel zo ze doet de hele tijd zo.”
• Docent: “Maar urhia waarom, wat doet jij hier ik snap niet. Jij zit bij dat groepje, je zit bij iris en Sigrid ik snap niet wat jij hier doet trouwens.”
• Uhria: “het leek ons wel handig en zij vonden het geen probleem dat ik bij hun ging.”
• Docent: “Ja, nee zo gaan we het niet oplossen het spijt me zeer. Meiden: maar we moeten toch een oplossing zoeken.”
• Docent: “we zij a 3 weken bezig toch met dat werkstuk. Ik ga niet halverwege lopen… Halverwege? volgende week moet je het inleveren. Dus uhria, dag! Mooi, goed.”
• Romé: “Mogen wij anders het met z’n drieën maken, dat ze gewoon niet mee doet.”
• Shannon: “Ze doet toch niks.”
• Docent: “Ja ik ga het een keer nog proberen. Jullie hebben gekozen voor haar.”
• Maxime: “Maar wij wisten toch niet van tevoren dat ze niet…”
• Docent: “Nee, maar dan toch moet je he met z’n vieren oplossen.”
• Romé: “ja dat gaat dus niet want ze heeft zichzelf dus ook uit onze groepsapp gegooid.
• Docent: Ja wat is er dan precies.”
• Maxime: “ja zij is er uit gegaan. Ik heb haar gevraagd waarom ben je daar uit gegaan en dan zegt ze, ben er niet uit gegaan.”
• Docent: “ja nou eh, weet je wat we doen, eehm… maxime haal even Madelief erbij. Het zit wat dieper dan ik dacht. Met whatsapp en weet ik het allemaal.”
• Shannon: “Het slaat nergens op er valt niet met haar te praten.”
• Docent: “Nou dat zullen we dan wel zien dat is dan gewoon wat we mee maken.
• “Madelief: Jij moet echt je bek houden trut! Zeg je dat ik groep ben uit gegaan. Jij hebt me er uit geflikkerd.”
• Shannon: “Ik heb jou…?”
• Madelief: “Ja.”(meiden vechten).
• Docent: “Hee, hee, rustig aan. Shannon! Wat is dit joh. Dit is..”
• Romé: “Bewijs van wat wij zeggen.”
• Docent: “Ik ga achter Madelief aan. Dit is, dit is…Er zit meer, klaar. Even schriften opruimen en even…”
• Shannon: “Ik moet de schriften opruimen?”

Bronfenbrenner
De nurturefactor in het microsysteem zijn hier van toepassing aangezien het hier gaat om de directe omgeving van de adolescenten. Ook betreft het grotendeels de interactie tussen de leerlingen en de leraren. Ook is het mesosysteem hier van kracht omdat er afspraken zijn gemaakt tussen de leerkracht en de leerlingen. Ook zien we hier een deel terug van het tijdssysteem omdat een deel van de communicatie tussen de leerlingen via Whatsapp en Facebook verloopt. (van der Wal & de Wilde, 2017).

Ontwikkelingsgebieden
De opdracht was om in groepjes van 4 een werkstuk te maken. Hier moesten ze zelfstandig aan werken. Dit betreft de morele ontwikkeling.
Er is een mate van cognitieve egocentrisme van toepassing aangezien de adolescenten niet bereid zijn om te kijken naar de situatie van de ander of zich in te leven. Er is weinig sprake van persoonlijke ontwikkeling aangezien de leerlingen niet tot een passende oplossing zijn gekomen en ook niet bereid waren hier aan te werken. (van der Wal & de Wilde, 2017).

Passend docentengedrag
De leerkracht probeert in eerste instantie passend te reageren door ze zelf te laten zoeken naar een oplossing en benadrukt het belang van het samenwerken. Echter is hij niet heel doortastend en zorgt hij niet dat de situatie snel word opgelost. Wel gaat hij op zoek naar wat er aan de hand is en zegt zijn gevoel hem dat er meer aan de hand is. Hij gaat weer met Madelief praten om te kijken wat er aan de hand is. (van der Wal & de Wilde, 2017) (Geerts & van Kralingen, 2017).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *